Reductie Energieverbruik

Making CO2 Zero Happen
November 2024 – Plantaardig producent streeft ernaar om in 2030 CO2 uitstoot en energieverbruik met 50% te reduceren, eerste stappen zijn nog niet gezet. Voor het laatste kwartaal van 2024 is het doel om het energieverbruik met 5% te verminderen ten opzichte van 2023.
Door binnen 12 weken een aantal stappen te zetten is er € 34.000 bespaard.

Probleem

  • Het sprintteam heeft een potentiële besparing van 3,1% geïdentificeerd door 10 acties uit te voeren
  • Een geschatte jaarlijkse besparing van €40.000.

Oplossing

  • Hergebruik restwarmte i.p.v stoom bij twee processen.
  • Verlagen temperatuur waar mogelijk met 2 graden
  • Reduceren spuiwater van de stoomketel en afsluiten van twee compressoren.

Resultaat

  • Binnen drie maanden is er €34.000 bespaard
  • 51 Ton CO2 minder uitgestoten.
  • De verwachte besparing op jaarbasis bedraagt €120.000, met een vermindering van 10,4% in energieverbruik en 17% in waterverbruik.

Team:

5
Leadtime to results:
12 weken

Luisteren, Verbinden,
Samen Implementeren

Wacht niet tot morgen, begin vandaag nog!

Deel dit bericht op LinkedIn